Od czego zacząć planowanie ślubu | Ślub za pasem #1
Ślub za pasem to cykl wpisów tematycznych poświęconych przygotowaniom do tego wielkiego dnia. To pierwszy wpis z tej serii, wprowadzający a zarazem poruszający temat, od którego powinniśmy zacząć planując ślub.
Wraz z nowym rokiem postanowiłam wprowadzić nową serię na blogu i padło na serię ślubną. Także w ankiecie były osoby zainteresowane tą tematyką, więc jestem. Rozpoczynam zatem serię wpisów dotyczących ślubu i wesela. Z pewnych względów, nie chciałam tego robić przed ślubem, a dopiero gdy wszystko już się odbędzie i będę mogła z perspektywy przyjrzeć się pewnym aspektom, zobaczyć, co mi się sprawdziło, a co nie, co warto kupić, co wybrać i co polecić. Mam zaplanowanych kilka tematów, które chciałabym poruszyć i które myślę, że będą przydatne i ciekawe. Poruszę temat planowania, dodatków, różnych elementów, usług ślubnych, co warto kupić, co polecam i wiele innych rzeczy. Mam nadzieję, że znajdą się osoby zainteresowane tą tematyką i wpisy okażą się pomocne w organizacji ślubu i wesela.
Od czego zacząć planowanie ślubu?
1. Ustalenie czego tak naprawdę chcemy i co nam się podoba
Planowanie ślubu i wesela warto rozpocząć od ustalenia tego, jak wyobrażamy sobie nasz Wielki Dzień, bez czego nie możemy się obyć a co jest dla nas zbędne. Dzięki temu, będzie nam łatwiej przejść przez kolejne etapy, ponieważ wiele rzeczy wykluczymy, o innych będziemy pamiętać i stworzymy ogólny zarys naszego wesela. Możemy wypisać sobie te rzeczy na kartce, stworzyć taką mapę myśli, dzięki czemu sami zobaczymy, co jest dla nas istotne, co mniej, a przy okazji pomoże nam to w dalszych etapach i planowaniu. Na mojej liście znalazły się luźne skojarzenia jak np. naturalność połączona z elegancją, naturalne kwiaty i zieleń, klasyczna, elegancka ale prosta suknia, kolor złoty, księga gości, zdjęcia, nauka pierwszego tańca, wymarzony utwór, liczba gości, rodzaj tortu itp. - czyli zbiór słów, pewnych myśli, konkretnych wyborów, które potem ułatwiły mi wybory i pomogły sprecyzować, czego tak naprawdę potrzebuję i jak chcę, aby wyglądał ten dzień.
2. Rodzaj wesela
Gdy planujemy wesele, musimy się zastanowić, jaki rodzaj nam odpowiada. Czy wesele ma być duże, średnie czy małe, w kameralnym gronie. Zastanówmy się, ile gości chcemy zaprosić, możemy wypisać mniej więcej osoby, które chcemy zobaczyć w tym ważnym dla nas dniu. Dzięki temu zyskamy ogląd na to, jak duże wesele nam się szykuje oraz to, jakiej sali będziemy musieli szukać. Liczba gości zdecydowanie nam to ułatwi i już na wstępie będziemy mogli wykluczyć pewne sale - malutki lokal nie pomieści 200 gości a 50 gości zniknie w ogromnej sali przystosowanej na wesela powyżej 150 osób. Często też liczba gości jest kryterium do tego, czy w ogóle można zorganizować w danym miejscu wesele - często właściciele określają minimalną (i maksymalną) liczbę gości, od jakiej wynajmują salę. Swoją drogą, warto o to dopytać podczas spotkania. Określenie rodzaju wesela pomoże nam także ustalić wstępnie koszty oraz to, co będzie nam potrzebne przy danej ilości osób, a co niekoniecznie (np. dodatkowy środek transportu do przewiezienia gości z kościoła pod salę weselną, większa/mniejsza ilość jedzenia itp.). Warto także zastanowić się, w jakim stylu chcemy zorganizować nasze wesele bądź co będzie motywem przewodnim. Czy będzie to tradycyjne wesele, bez zbędnych dodatków i atrakcji czy chcemy, aby wesele utrzymane było w klimacie rustykalnym, eleganckim, nowoczesnym czy będzie dominował jakiś kolor czy akcent. Dlaczego trzeba o tym pomyśleć już teraz? Bo w kolejnych punktach będziemy planowali budżet i szukali sali, a rodzaj wesela i jego styl jest przy tym istotny - czasami wybrana przez nas sala nie będzie pasowała do naszego wymarzonego stylu wesela (w eleganckiej złotej sali ciężko zorganizować wesele w stylu wiejskim i naturalnym itp.). Dlatego musimy się zastanowić, co jest dla nas ważniejsze (budżet, styl, sala) i podjąć odpowiednią decyzję. Czasami życie weryfikuje nasze plany i w trakcie okazuje się, że musimy coś zmienić tak, aby wszystko pasowało, więc trzeba też być elastycznym i czasami dostosować się do danych warunków.
3. Budżet i wstępny kosztorys
Niezwykle istotnym punktem jest właśnie ten dotyczący budżetu i tego, ile jesteśmy w stanie wydać na ślub i wesele. Zanim zaczniemy rozglądać się za konkretnymi rzeczami i usługami, warto usiąść i zastanowić się, ile możemy i chcemy przeznaczyć na ten cel. Warto rozpisać sobie ile wydamy na konkretne opcje, zastanowić się, czy z czegoś możemy zrezygnować, co jest niepotrzebne, a co na pewno musi pojawić się na naszym weselu. Dzięki wyliczeniom (w tym etapie jak najbardziej ogólnym i przybliżonym) dowiemy się, ile potrzebujemy pieniędzy i czy będziemy musieli zacząć te przygotowania odpowiednio wcześniej.
Swoją drogą, sami zobaczycie jak bardzo może różnić się taki wstępny kosztorys (czyli ile myślimy, że wydamy na daną opcję) od takiego prawdziwego, zrobionego już po wszystkim. Sama taki zrobiłam w ślubnym planerze i jest to także fajna "pamiątka" - za jakiś czas możemy zerknąć ile co kosztowało i ile wydaliśmy na dany cel, ale również możemy potem pomóc komuś w przygotowaniu wesela (znajomi, ktoś z rodziny) oraz opowiedzieć, co i za ile kupiliśmy, z jakich usług korzystaliśmy, jak kształtowały się ceny itp.
4. Wybór miejsca
Gdy ustalimy już, jaki mamy budżet i jaki rodzaj wesela planujemy zrobić to możemy wybrać miejsce, w którym chcielibyśmy, aby się odbyło. Warto najpierw przejrzeć oferty sal weselnych, pooglądać zdjęcia, obejrzeć salę na żywo, porozmawiać z właścicielem lub menadżerem, poczytać opinie o tym miejscu lub podpytać osoby, które miały już okazję organizować tam wesele. Po takich informacjach i przeglądzie, będziemy mogli zdecydować, co nam pasuje oraz co najbardziej nam się podoba. Istotną kwestią w wyborze miejsca jest lokalizacja (jak daleko będziemy musieli dojechać - my i nasi goście), cena, oczywiście wygląd sali, jedzenie, dodatkowe koszty, co musimy kupić sami, a co zapewnia lokal oraz kilka innych spraw - być może rozwinę ten temat w innym wpisie. Warto zapisywać sobie to, czego się dowiedzieliśmy, aby potem móc porównać wszystkie interesujące nas miejsca i wybrać to odpowiednie dla nas.
5. Wybór daty
Ważnym elementem, który trzeba przemyśleć jest data ślubu. Jeśli bardzo Wam zależy na jakiejś konkretnej dacie, np. związanej z Waszym związkiem (rocznica itp.) lub chcecie wziąć ślub w święta to trzeba zarezerwować ją odpowiednio wcześniej. Wiele osób może myśleć o tym samym terminie i sala/ godzina w kościele itp. może być już zajęta. Jeśli natomiast myślicie tylko o konkretnym miesiącu bądź porze roku to będzie o wiele łatwiej - więcej wolnych terminów i większy wybór. Podobnie z salą - jeśli wiecie, że chcecie aby Wasze wesele odbyło się w konkretnym miejscu ale nie jest tak istotny termin, to warto udać się takiej sali weselnej, porozmawiać z menadżerem, który zaproponuje Wam kilka wolnych terminów i wtedy będziecie mogli dobrać go do siebie. A jak to było u nas? Właśnie tak, jak w drugim przypadku. Chcieliśmy wziąć ślub, jednak nie mieliśmy konkretnej daty, na której by nam zależało. Zatem udaliśmy do sali, która nam się podobała i tam zostały nam zaproponowane terminy na rok, w którym chcieliśmy się pobrać i wybraliśmy taki, który bardziej nam odpowiadał. Nie ukrywam, że zbiegiem okoliczności, data poniekąd okazała się wyjątkowa i w pewien sposób powiązana z nami, naszymi wyborami i innymi wydarzeniami w naszym życiu.
Coś, o czym muszę jeszcze wspomnieć to to, że czasami jakiś termin się zwalnia. Jeśli zależy nam na tej dacie czy danym miesiącu, to warto zostawić kontakt do siebie, aby w razie czego, menadżer do nas zadzwonił i nas o tym powiadomił. Jeśli będzie jeszcze daleko do naszego ślubu i nie będziemy mieli zbyt wiele zaklepanych spraw (np. zespół na konkretny termin, fotograf) to będziecie mogli spokojnie zmienić datę na tę bardziej dogodną dla Was. W naszym przypadku właścicielka sali zadzwoniła do nas, powiadamiając nas o tym, że zwolnił się interesujący nas termin (dzień poprzedzający naszą datę) ale... około 1,5 tygodnia przed naszym ślubem. Zatem nie dało się już nic zrobić, wszystko było umówione, zaproszeni goście, wydrukowane daty na elementach dekoracyjnych, więc nawet nie myśleliśmy o tym, żeby cokolwiek kombinować i zmieniać. Jednak mimo wszystko skorzystaliśmy z tego w taki sposób, że dzięki wolnej sali dzień przed naszym ślubem, mogliśmy na spokojnie wszystko sobie porozkładać, pozawozić na miejsce bez stresu i robienia wszystkiego na ostatnią chwilę.
6. Zaplanowanie szczegółów
Oczywiście ślub i wesele to także jego oprawa i szczegóły. Warto zaplanować sobie wszystko dokładnie, rozpisać wszelkie elementy, o których musimy pamiętać bądź chcemy je mieć na ślubie i weselu. Tu należy zastanowić się, czy chcemy, aby nasz dzień był uwieczniony przez fotografa i kamerzystę, czy wybieramy tylko jedną opcję, czy np. rezygnujemy z tego, ale wiemy, że ktoś z naszych bliskich będzie nam robił zdjęcia. Warto pomyśleć także o tym, w jaki sposób chcemy podziękować rodzicom czy osobom szczególnie nam bliskim, czy chcemy to zrobić podczas wesela czy w bardziej kameralnym gronie. Dobrze jest zastanowić się nad tym już wcześniej i nie zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę z wiadomych względów. Jeśli chcemy wręczyć jakiś prezent rodzicom, warto zamówić go odpowiednio wcześniej. Dlaczego? Po pierwsze, w natłoku zajęć przed samą uroczystością możecie zwyczajnie o tym zapomnieć bądź nie wystarczy Wam czasu, kupienie prezentu wcześniej spowoduje, że Wasze wydatki się rozłożą i nie odczujecie tego tak bardzo. Poza tym, często na wybrany prezent trzeba trochę poczekać. Jeśli planujecie zrobić np. fotoksiążkę ślubną bądź fotoksiążkę z sesji narzeczeńskiej, ze zdjęciami z Waszego dzieciństwa czy wspólnych chwil - trzeba pamiętać o tym, że na wszystko potrzeba czasu - wybranie zdjęć bądź ich zrobienie, stworzenie fotoksiążki czy albumu oraz czas oczekiwania na realizację zamówienia i wysyłkę. Aby nie denerwować się kilka dni przed czy wszystko dojdzie na czas, warto zadbać o to już wcześniej - gotowy prezent można schować i poczeka sobie na Ten Dzień, a Wy będziecie mieli spokojną głowę. My oczywiście właściwe prezenty zamówiliśmy odpowiednio wcześniej i czekały w bezpiecznym miejscu, natomiast kwiaty, co jest logiczne, zamówiliśmy wcześniej ale odebraliśmy właściwie tego samego dnia co ślub, aby były świeże. Odnośnie fotoksiążek - u nas było nieco inaczej - zamówiliśmy je już po ślubie jako dodatkowy prezent, aby móc umieścić w nich zdjęcia z Tego Dnia jak zawsze na sprawdzonej już stronie Printu, która nas nie zawiodła po raz kolejny (tutaj możecie zamówić swoją fotoksiążkę: Printu).
Istotną kwestią są także obrączki - musimy wybrać konkretny model, jaki nam pasuje i zamówić je odpowiednio wcześniej. Tu znajdzie się także kwestia tego, czy wybieramy DJa czy zespół, jaki tort chcemy, czy będziemy uczyć się pierwszego tańca, kto będzie naszym świadkiem, czy planujemy poprawiny itd. O tych szczegółach jeszcze dokładnie poczytacie na blogu, gdzie skupimy się na tym, co istotne i o czym warto pamiętać. Do planowania przyda nam się zwykły zeszyt bądź specjalny planer, gdzie wszystko sobie zanotujemy, będziemy mieli w jednym miejscu i zawsze będzie można do tego wrócić. Na pewno napiszę wpis na ten temat i opowiem, co mi się sprawdziło i pokażę z jakiej formy sama korzystałam.
Te sześć punktów to podstawowe rzeczy, od których powinniśmy zacząć planowanie naszego ślubu i wesela. Warto na początku skupić się na tych elementach i ustalić ogólny zarys Tego Dnia, bo przecież to, jak będzie Ten Dzień wyglądał, w dużej mierze zależy od nas. Długo będziemy go wspominać, dlatego warto wszystko przygotować tak, jak chcemy, aby był jak najpiękniejszy.
A jak wyglądał Wasz Wielki Dzień? A może czytasz ten wpis, bo właśnie planujesz Ten Dzień i jeszcze wszystko przed Tobą? Czy jest taka rzecz, bez której nie wyobrażasz sobie wesela? Co dla Ciebie jest istotne i o czym warto pamiętać podczas przygotowań?